Końcem 2023 r., Generalny Inspektor Informacji Finansowej (GIIF) wprowadził nowe wymogi dla firm z sektora kryptowalut. Zresztą obejmują one nie tylko przedsiębiorców wpisanych do Rejestru walut wirtualnych, ale szerzej – instytucje obowiązane. Nowe regulacje dotyczą raportów kwartalnych, które stały się wymogiem od czwartego kwartału poprzedniego roku. Zgodnie z art. 76 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy, organy regulacyjne mogą domagać się przedstawienia określonych danych i dokumentacji. Specjalnie dla tego celu stworzono dedykowany formularz w wersji UX w systemie Mofnet. Więcej na temat samego formularza dowiesz się w poradniku dotyczącym raportowania. W poprzednim materiale zabrakło kilku istotnych pytań. Więcej dowiesz się jednak właśnie w tym artykule.
Urząd opublikował ostateczną wersję pytań w systemie GIIF 8 stycznia. Termin na złożenie raportu mija 22 stycznia 2024 roku, jeśli chodzi o III kwartał 2023. Pytania w formularzu są dostępne w przejrzystej i intuicyjnej wersji UX, która ułatwia proces tworzenia raportu. Formularz znajdziesz w systemie mofnet (https://www.giif.mofnet.gov.pl/), system ten jest zaprojektowany w taki sposób, że działa jedynie do 17:30. UX podzielony został na sześć kluczowych sekcji: Identyfikacja instytucji obowiązanej, Informacje dotyczące raportu, Dane kontaktowe, Grupa 1, Grupa 2, Grupa 3. Każda z tych grup zawiera zestaw pytań wymagających odpowiedzi. Szczegółowe omówienie każdej z nich znajdziesz w instrukcji dla kantorów kryptowalut.
W poprzednim materiale zabrakło kilku istotnych slajdów, które dotyczą kwestii PEPów czyli Politically Exposed Persons. Pierwsze pytanie dotyczy klientów aktywnych, czyli takich wobec, których stosuje się uproszczone środki bezpieczeństwa finansowego i który miał m.in. co najmniej jedną usługę lub produkt.
Ustawa nie wymaga odbierania oświadczeń czy ktoś jest PEPem. Jednak instytucja obowiązana ma obowiązek identyfikowania takich osób. Jeśli nie zidentyfikowałeś żadnych osób ze statusem PEP to w pytaniu, wpisujesz 0.
Kolejne pytanie dotyczy klientów wobec których zastosowano art. 117 czyli szczególne środki ograniczające. W zakres ten wchodzi m.in. zamrożenie wartości majątkowych będących własnością. Tutaj podobnie możesz wybrać opcję 0.
Jeśli chodzi o pytanie 48c i 48d, to zadaliśmy pytanie do GIIFu odnośnie kwestii adresu, bo ustawa wprost nie wymaga zbierania tej informacji. Na bazie innej odpowiedzi organu chcemy zrobić analogię – jeśli nie masz adresów, to wpisujesz 0. Czekamy jednak jeszcze na oficjalną odpowiedź.
W przypadku, gdybyś z różnych przyczyn, takich jak brak kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub niedostępność pełnych danych do udzielenia odpowiedzi opracowaliśmy dwa wnioski, które mogą Ci pomóc. Niestety sam system działa też w ograniczonym czasie, dlatego warto przesłać je, aby wydłużyć termin. Oba wnioski wraz z objaśnieniami znajdziesz właśnie w tym linku.
Napisz do mnie w takim razie maila. Postaram się zasugerować Ci możliwie najbardziej przydatne sugestie w odniesieniu do raportów kwartalnych. Formularz jest nowy i przez to może budzić wiele wątpliwości. To właśnie z tego względu poświęcamy mu tyle uwagi. Mamy świadomość, że obowiązek raportowania trzeba będzie wykonywać co kwartał. Jeśli pojawią się nowe pytania, omówimy je w ewentualnych, kolejnych materiałach wideo. Zapraszam do kontaktu.