Do 8 marca 0,5% – draft pisma do wysłania

07-03-2024
/ Przemysław Babiec

Do 8 marca 0,5% – draft pisma do wysłania

23 lutego 2024 r. opublikowany został projekt Ustawy o kryptoaktywach nr UC2. Niestety zawiera on bardzo niekorzystną propozycję, która obligowałaby każdego przedsiębiorcę świadczącego usługi z zakresu walut wirtualnych do wniesienia wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru nad rynkiem kryptowalut. W tym aspekcie projekt nadal stanowi przedmiot dyskusji i nie został jeszcze w żaden sposób wprowadzony w obowiązywanie. Jednej z przepisów wzbudza jednak pewne wątpliwości. Na jakiej zasadzie miałby zostać opodatkowany polski usługodawca w zakresie kryptowalut? Ile zapłacisz w związku z świadczeniem usług? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

O co chodzi z 0,5% opłatą od kryptowalut?

W I kwartale bieżącego roku r. opublikowany został projekt Ustawy o kryptoaktywach nr UC2, który w art. 41 ust. 1 projektu Ustawy wprowadzi nową opłatę. W znacznym uproszczeniu każda transakcja na polskim rynku kryptoaktywów, z wyłączeniem zagranicznych dostawców, będzie związana z dodatkową wpłatą w wysokości 0,5%. Wynika to z tego, że przepis zobliguje każdego przedsiębiorcę świadczącego usługi z zakresu walut wirtualnych do wniesienia wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru nad rynkiem kryptowalut wedle średniej wartości przychodów z tytułu świadczenia usług, nie większej niż 0,5% tej średniej i nie mniejszej niż 750 EUR. 

Dlaczego 0,5% od każdej transakcji nie wpłynie korzystnie na rynek?

Nie można oczekiwać, że polski przedsiębiorca obciążony dodatkowymi kosztami, zaproponuje korzystniejsze warunki transakcji, niż zagraniczny podmiot, który nie musi odprowadzać 0,5% podatku. W razie problemów, konsumenci zostaną pozbawieni też ochrony KNF, gdyż nie będzie ona miała takiego zakresu nadzoru, jak w przypadku polskich podmiotów. Warto wskazać też, że nawet regulator unijny w art. 137 wskazał, że EUNB pobiera opłaty nadzorcze wyłącznie od emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem. W Polsce natomiast obowiązkową wpłatą 0,5% objęto docelowo wszystkich dostawców usług z zakresu kryptoaktywów.

Co proponujemy w związku z opłatą?

To bardzo proste. Sugerujemy usunięcie art. 41 z projektu bądź jego zmianę w taki sposób, aby wpłata na pokrycie kosztów nadzoru była kwotą stałą niezależną od wolumenu transakcji. Poniżej znajdziesz link do pliku zawierającego draft Uwag do projektu Ustawy. Należy wypełnić dane i wysłać go na adres mailowy do 8 marca: magdalena.tomczyk@mf.gov.pl

Link do dokumentu zawierającego draft 

Ustawodawca polski docelowo winien dążyć do zachęcania do przeprowadzania transakcji zgodnych z pełnymi regulacjami, a także stosowania środków bezpieczeństwa finansowego. Wdrożenie tej opłaty nadzorczej może prowadzić do powstawania znacznej ilości transakcji pozostających poza ewidencją oraz do utraty możliwości uczciwej konkurencji na rynku z zagranicznymi firmami.

Masz wątpliwość w związku z przepisami nowej ustawy krypto?

Proponowane rozwiązanie może negatywnie wpływać na poziom bezpieczeństwa transakcji na rynku i tym samym wzrost zjawiska dot. prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. Jeśli zastanawiasz się nad wysłaniem takiego wniosku, proponuje skontaktowanie się ze mną za pośrednictwem maila. Należy zwrócić uwagę na to, że regulacja zawarta w art. 41 nie jest korzystna zarówno dla konsumenta, jak i usługodawców krajowych. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Potrzebujesz pomocy?

Prawnik/Copywriter